Vertrouwen

Luxemotor met zelflosser

‘Vertrouwen’ is een luxemotor: dit type schip is rond 1900 voor het eerst in zijn geheel als een motorschip ontworpen, in plaats van de tot dan toe gebruikelijke zeilschepen. De vorm van het schip is destijds op alle terreinen nieuw ontwikkeld, onder andere goed zichtbaar bij het achterschip.

 

Bij de bouw is in ons achterschip een mooie roef ingetimmerd, met voor die tijd een zekere mate van ongebruikelijk comfort. Samen met het kettingstuurwerk met stuurwiel gaf dit allemaal zo’n verbetering van de arbeidsomstandigheden, dat het type schip al snel de naam “luxemotor” verdiende.

 

Aanvankelijk heeft het schip allerlei transporten verzorgd, totdat in 1954 schipper W. Geneugelijk de tweede eigenaar werd en onder de naam ‘Concordia’ als beugelschip is gaan  gebruiken. Hierbij werd door het schip zelf gebaggerd. Beugelen was eigen handelsvaart: het ging om het zand, niet om het vervoeren van andermans vracht. Het schip kreeg een zelflosinstallatie waarmee de schipper het zand zelfstandig kon lossen.

Naam schip: Paulina
Bouwjaar: 1927
Werf: Gebr. Van der Laan
Werf plaats: Woubrugge
Materiaal: staal geklonken
Voortstuwing: Motor
Merk: Stork
Type: AR 213
Vermogen: 142 PK
Lengte: 24,85 meter
Breedte: 4,17 meter
Waterverplaatsing: 83 ton

Klik op een foto voor een vergroting:

Schepen in onze gracht

Klik in de afbeelding op een ligplaats voor informatie over dat schip.

Bekijk op de telefoon of ipad in de liggende stand voor een groter beeld.